Kampanie reklamowe

Internet

To medium reklamowe rozwija się najszybciej przez ostatnie lata. Oprócz poczty elektronicznej, w internecie dużą rolę odgrywa reklama na stronach www, przede wszystkim w postaci bannerów i przycisków reklamowych.

Największą zaletą reklamy internetowej jest jej interaktywność (odbiorca może kliknąć na banner, wypełnić mini ankietę) oraz łatwość przekierowania klienta na strony reklamodawcy, gdzie może dowiedzieć się wszystkiego o interesującym go produkcie lub usłudze.

Oprócz kampanii reklamowych w internecie, firma najlepiej prezentuje się poprzez swoją stronę www.

Google AdWords (linki sposnorowane)

Zależy Państwu na tym, by szybko zaistnieć w sieci i nie chcecie czekać kilka miesięcy na wyniki pozycjonowania? Albo potrzebują Państwo dotrzeć do jak najszerszej grupy potencjalnych odbiorców w stosunkowo krótkim czasie (np. akcje promocyjne, promocje okresowe).  Albo proponowana usługa ma charakter okresowy i w związku z tym pozycjonowanie strony nie ma sensu? W takiej sytuacji najlepszą formą promocji będą linki sponsorowane.

W przeciwieństwie do pozycjonowania stron – reklama kontekstowa AdWords działa natychmiast i wyniki są widoczne w kilka minut od poprawnego dodania takiej reklamy do wyszukiwarki Google. Linki sponsorowane w wyszukiwarkach są reklamą tekstową, która pojawia się razem z naturalnymi wynikami wyszukiwani i można je zobaczyć w panelu głównym, tuż nad naturalnymi wynikami wyszukiwania oraz w panelu bocznym, po prawej stronie.

Dlaczego warto korzystać z Google AdWords?

  1. Reklama jest widoczna w kilka minut od momentu dodania jej do wyszukiwarki Google
  2. Reklama jest widoczna tylko dla zdefiniowanych przez nas słów
  3. Płacimy tylko za wejścia na naszą stronę z takiej reklamy, a nie za jej wyświetlanie
  4. Możemy określić region, czas i gdzie będzie się wyświetlała nasza reklama
  5. Możemy mieć wiele reklam do tej samej strony i tych samych słów

Kiedy stosować Google AdWords?

Gdy strona nie jest jeszcze wypozycjonowana, a klient chce jak najszybciej zaistnieć w sieci.

Gdy pomimo długotrwałego wysiłku jakaś fraza nie pozycjonuje się.

Celem wprowadzenia i promowania nowego wizerunku firmy.

Gdy usługa jaką promujemy wykonywana jest okresowo.

Gdy następuje zmiana usług klienta np. wprowadzenie nowych towarów do oferty.

Elementy prowadzenia reklamy AdWords

– przygotowanie listy słów kluczowych
– przygotowanie treści reklam (opis linka, który będzie wyświetlał się po wpisaniu danej frazy)
– określenie i ustalenie w systemie budżetu, czasu trwania kampanii, dni i godzin wyświetleń reklam
– systematyczna kontrola nad  przebiegiem kampanii (codzienny monitoring przy pomocy Google Analytics za pomocą, którego mierzymy efekty kampanii)
– analiza efektów oraz wprowadzanie ewentualnych korekt dotyczące fraz, budżetu, czasu trwania kampanii, dni i godzin wyświetleń reklam
– elastyczne zarządzanie budżetem przeznaczonym na kampanie, aby udało się wygenerować jak najwięcej efektywnych wejść na stronę

Koszt prowadzenia kampanii AdWords

1) samodzielnie „za darmo” (potrzebne zaznajomienie się ze strukturą reklamy oraz na początku nakład pracy a potem systematyczna kontrola rezultatów oraz ponoszonych opłat)

2) przy  pomocy firmy (prowizja zwyczajowo to 20% wartości budżetu kampanii)

Ryzyka związane z prowadzeniem kampanii AdWords

Kluczową różnicą w stosunku do pozycjonowania jest fakt płacenia nie za pozycje, ale za ilość wejść na Państwa stronę z takiej reklamy. Tutaj bardzo ważnym czynnikiem jest fakt że im wyżej jest nasza reklama tym więcej płacimy – można w dużym uproszczeniu powiedzieć że koszt reklamy i miejsce reklamy zależy proporcjonalnie od ilości konkurencji jaką mamy na danym słowie i licytacji „kto da więcej ten ma wyższą pozycję” i tym samym więcej płaci za wejście na swoją stronę z takiej reklamy Google AdWords.

Oczywiście są sposoby znacznego obniżenia kosztów reklamy Goole AdWords przy jednoczesnym zachowaniu jakości reklam kierujących do naszej strony. Niestety w obecnej chwili nie wystarczy mieć założone konto w Google AdWords i wystawić tam swoje reklamy. Takie reklamy nie dość, że są mało efektywne to kosztują relatywnie więcej niż poprawnie przygotowana reklama i mają niską skuteczność konwersji (ilość wejść z naszej reklamy w stosunku do zarobku wynikającego z wejścia na naszą stronę)

Be smart – reklamuj się kontekstowo

Istotą reklamy kontekstowej jest prezentowanie tekstu reklamowego w kontekście innych informacji bardzo ściśle wiążących się z reklamowanym towarem np. na portalu ze zdjęciami pięknych okolic, może pojawiać się reklama aparatów cyfrowych, biur turystycznych, które służą do uchwycenia chwil z podróży.

  • Użytkownik nie ma poczucia, że zarzucamy go głupimi i nachalnymi reklamami, ale na interesujący go temat „Zobacz a może cię to zainteresuje?”
  • Nie zajmujemy czasu użytkownikom  nie zainteresowanym daną tematyką i sami nie tracimy czasu na docieranie do wszystkich użytkowników (zwłaszcza tych niezainteresowanych).
  • Wszystkie formy reklamy kontekstowej nie powinny być intruzywne (stosuje się tylko formaty reklamowe, które pojawiają się na stronie w nienarzucających się miejscach i nie zasłaniających pół strony).

Media reklamowe

Spot reklamowy w telewizji lokalnej (wprawdzie oglądalność telewizji regionalnych jest niska, ale oferują one dużo swobody w ustaleniu terminu spotu albo umożliwiają współreżyserowanie lokalnego programu np. o gotowaniu).

Wystąpienie w roli sponsora na imprezach lokalnych.

Reklama prasowa

Prasa jest drugim po telewizji medium o największych wydatkach na reklamę. W Polsce przeznacza się na nią prawie 28% całości wydatków. Pisząc o reklamie prasowej wyodrębnić trzeba jej dwa rodzaje: czasopisma i prasy codzienna.

Zalety prasy codziennej to przede wszystkim szerokie oddziaływanie (dużo ludzi regularnie czyta gazety) i wysoka skuteczność w odniesieniu do określonych dóbr (niektórzy kupują gazety dla samych ogłoszeń, np. szukając pracy, czy mieszkania).

Istotnym czynnikiem dla skutecznego oddziaływania reklamy na określone grupy potencjalnych nabywców jest podział prasy na prasę regionalną i prasę o zasięgu ogólnym. Prasa regionalna ma określone grono czytelników i reklamy w niej zamieszczone powinny być skierowane do tego konkretnego segmentu. W ostatnim czasie wzrasta także znaczenie gazet bezpłatnych (np. Metropol, Metro, Dzień Dobry), które regularnie docierają do szerokiego kręgu odbiorców.

O skuteczności reklamy prasowej decyduje przede wszystkim nakład czasopisma oraz częstotliwość jego ukazywania.

Wadami są mała trwałość (po przeczytaniu gazety codziennej z reguły do niej nie wracamy) i nie zawsze dobra jakość papieru i druku (zwłaszcza w tych lokalnych).

Reklama w czasopismach jest dużo droższa ale bardziej trwała, daje także możliwość dosyć selektywnego kierowania kampanii.

Inne formy (ulotki, gazetki reklamowe, informacje o targach, reklama na słupach ogłoszeniowych i przystankach autobusowych).

Reklama radiowa, filmowa, zdjęcia, rebusy, komiksy, dowcipne komentarze stosowane na forach tematycznych oraz portalach społecznościowych. W związku z coraz większą dostępnością Internetu oraz rosnącej przepustowości łącz internetowych ściągnięcie i online oglądanie filmu nie stanowi problemu dla większości internautów. Na popularność filmu jako formy komunikatu reklamowego ma także istotny wpływ pewnych współczesnych trendów kulturowych (cywilizacja obrazkowa).

– reklama kontekstowa Google AdWords