Grafika

Branding czyli kreowanie nowej marki na rynku

Branding polega na mocnym utrwaleniu w świadomości ludzi pozytywnych skojarzeń związanych z daną marką. Wprawdzie branding (związany z reklamą ATL – Above The Line  – technika działań i strategii marketingowych prowadzonych w tradycyjnych mediach masowych: TV, radio, prasa, plakat, outdoor (reklama zewnętrzna), indoor (reklama wewnętrzna), Internet etc.) jest bardzo drogi, jednak jego skuteczność jest również bardzo duża.

Branding jako forma reklamy jest bardzo czasochłonny (od 3 do 5 lat), ponieważ wymaga długofalowych badań rynkowych, aby wprowadzić do świadomości konsumentów znajomość nowej marki na rynku. Niesie ponadto ze sobą poważne ryzyko niepowodzenia, ale „no risk – no fun”.

Powody budowania nowej marki na rynku:branding

  • Dostrzeżona nisza na rynku.
  • Działania konkurencji krajowej.
  • Wejście na rynek nowych marek z za granicy.
  • Potrzeba urozmaicenia oferty firmy oraz jej wyróżnienie.
  • Zbyt wysokie koszty przejęcia marek już istniejących.

Etapy budowania nowej marki

  • Zaprojektowanie oryginalnego logotypu (zadanie wykonuje agencja reklamowa, która posiada doświadczenie w tego typu projektach, przeprowadza wywiad ze zleceniodawcą i projektuje profesjonalny motyw graficzny).
  • Stworzenie hasła reklamowego przy pomocy bardzo prostych słów, rozpoznawalnych na całym świecie i kojarzonych z konkretną marką (najlepsze są hasła i slogany reklamowe wielo-skojarzeniowe oraz opierające się na fonetycznej grze słów, np. „Ciesz się Cieszynem”, „Jesteś w dobrych rękach”. Swego czasu  modnym motywem, wykorzystanym przez jednego z producentów odzieży, były moherowe berety. Jego pojawienie się w komunikacie reklamowym pozwoliło na szybkie oswojenie się z nową informacją oraz jej zapamiętanie. W efekcie firma bardzo łatwo zdobyła potencjalnych klientów.
  • Stworzenie profesjonalnej strony www (nikt nie będzie tracił czasu na domyślanie się, co autor strony chciał powiedzieć). Oprócz danych teleadresowych dobrze jest opisać historię firmy oraz proces powstawania nowej marki. Wprowadzenia klienta „za kulisy”, pomaga wzmocnić więź klienta z firmą i jej ofertą. Istotnym elementem jest oferowanie czegoś za darmo np. próbek towaru, subskrybowanie newslettera lub zorganizowanie konkursu z nagrodami.
  • Działania marketingowo-reklamowe mające na celu zwiększenie świadomości marki oraz zbudowanie pozytywnych skojarzeń z nią związanych. Produkty takie jak McDonald, Coca-cola, regularnie pojawiają się w telewizji, w prasie, choć mogłoby się  to wydawać zupełnie niepotrzebne.
  • Stworzenie blogu firmowego, gdzie każdy mógłby o coś zapytać, poradzić się, pochwalić albo poskarżyć. Istotną wartością blogu są komentarze, które są skarbnicą bezcennych wskazówek dla firmy. W komentarzach internauci mówią wprost, co im się podoba, co chcieliby zmienić, a co chcieliby kupić… Celem blogu jest też informowanie internauty o nowościach, czy wydarzeniach związanych z marką a także tym, co się w tej firmie dzieje. Warto w blogu umieszczać zabawne filmiki, zdjęcia, czy projekty różnych produktów. Im ciekawsza forma wpisów, tym więcej blogujących a więc i czytających. Wiele firm nie docenia tej formy komunikacji z klientem, ale jest to forma ciągle rozwijającego się i powszechnie cenionego porozumienia się z internautą. Powierzenie prowadzenia bloga warto zlecić pracownikowi firmy, który ma dobry kontakt emocjonalny z ludźmi, a który to będzie moderatorem dyskusji i obsługiwał skrzynkę pytań (słabo w tej funkcji sprawdzają się PR-owcy).