E-marketing

Search Engine Marketing

SEM to metoda, która polega na pozyskiwaniu klientów. W metodzie tej wykorzystuje się wyszukiwarki internetowe takie jak Google, Yahoo czy Onet. Polega  na umieszczaniu linku do strony w miejscu dobrze widocznym dla internautów. Osoba korzystająca z wyszukiwarki i poszukująca odpowiedniej frazy kliknie na link, wchodząc w ten sposób na dane strony internetowe.

Markethink – marketing inteligentny

Aby „złowić nowego klienta” a zwłaszcza zatrzymać na dłużej tego już zdobytego obecnie nie wystarczy strona www, ulotka czy billboard. Najczęściej taką formę reklamy stosuje się w przypadku kampanii politycznych. Sztab marketingowców Baracka Obamy wykreował postać kandydata jako szczerego, inteligentnego i z konkretnymi planami. Fachowcy prezydenta zawsze starali się być o krok przed pomysłami wyborców, np. poprzez stworzenie kanału na YouTube. Jedną z zasad jakie przyjął Barack Obama, była prosta i klarowna komunikacja, przez co jego wypowiedzi były zwięzłe i konkretne. Hasło wyborcze Baracka Obamy  było „Yes we can”, do którego została skomponowana specjalna piosenka, którą za pomocą marketingu wirusowego rozprzestrzeniono po całym świecie.

Efekt „Wow” w kampanii marketingowej

Spersonalizowane kampanie mobile i e-mail marketing skierowane do uważnie wyselekcjonowanej grupy subskrybentów mają dużą skuteczność (masowa wysyłka do 1000 niewyselekcjonowanych osób jest mało skuteczna – zwykle do 10 pozytywnych odpowiedzi).

Przykłady ciekawych kampanii:

  • Mailowe porady i propozycje mówiące o nowych produktach, zabiegach i trendach ściśle dopasowanych do potrzeb klienta.
  • Krótkie komunikaty sms-owe mówiące o zbliżających się promocjach cenowych przeznaczonych tylko dla subskrybentów.
  • Raz na miesiąc sms z przypomnieniem o ostatniej wizycie i zachęcenie do umówienia nowego terminu.
  • Systematyczne wysyłanie komunikatów na komórki zarejestrowanych klientów z informacjami o zbliżających się podwyżkach np. cen paliw.

Błędy marketingu:

  • Natręctwo (wysyłanie kilka razy w tygodniu oferty reklamowej zamiast kilka razy w roku np. z życzeniami urodzinowymi z prezentem niespodzianką – np. zniżką na zakupy
  • Brak personalizacji kampanii (tytułowanie per „Szanowni Państwo” czy „Szanowna Pani/Szanowny Panie Wojciechu”). Obecnie firmy marketingowe udostępniające narzędzia do personalizacji kampanii poprzez wykorzystanie znaczników jakimi są płeć, imię, nazwisko, nazwa firmy, pełniona funkcja, a które system automatycznie generuje po jednorazowym wprowadzeniu (np. ##Płeć## ##Imię_zdrobniałe## zmienia na: Pani Elu, Pani Kasiu, Panie Stasławie).
  • Poczuj się wyjątkowo! Bardzo ważny jest personalny charakter kampanii (łatwiej wtedy o wybaczenie pewnego rodzaju nachalności marketingowej i spojrzenie przychylniejszym okiem na promowaną markę). Sms i e-mail marketing wymaga zgody na jego otrzymywanie, inaczej staje się spamem. Największą ludzką potrzebą nie są w gruncie rzeczy pieniądze, ale emocje dostarczane przez drugiego człowieka (ciekawość, zainteresowanie, życzliwość, pamięć, poczucie bliskości). Istotną kwestią nie jest sama promocja, obniżka czy prezent, ale stworzenie pewnej intymnej otoczki, która sprawi, że klient poczuje się jedynym z niewielu wyróżnionych.

Podstawowe zasady komunikacji marketingowej:

  • Dobranie kanału przekazu pod odbiorcę.
  • Nowym klientom przekazywać tylko krótkie i nieskomplikowane oferty.
  • Podejmować działania motywacyjne, które utrzymują przywiązanie i lojalność klienta (operatorzy telekomunikacyjni systematycznie wysyłają powiadomienia smsowe informujące o przybywających punktach na koncie oraz możliwych do zdobycia nagrodach a dopiero po paru miesiącach umożliwiają zapisanie się do programów lojalnościowych).

Techniki reklamy internetowej

  • Crosslinking (wzajemne promowanie się stron internetowych poprzez wymiany bannerów lub linków tekstowych).
  • Direct linking (udostępnianie zawartości swojej witryny tj. contentu (porady, katalogi, artykuły, zdjęcia, filmy) wraz z linkiem do strony oraz słowami i frazami kluczowymi tzw. key words.
  • Reklama graficzna (expand, push, scroll – po najechaniu kursorem porusza się lub przewija strony; uwaga na formy inwazyjne, które zasłaniają właściwą treść strony) – reklama video (zamiast grafiki zawiera film np. spot reklamowy i relacja filmowa – linki sponsorowane (krótki tekst reklamowy, który po kliknięciu odsyła internautę do strony reklamodawcy) – kampanie displayowe – bilbordowe: Double Billboard (750×200) i Rectangle (300×250) – bannery (nie lubiane przez Internautów).

Rodzaje marketingu internetowego:

  • SEM (udział w rynku reklamy internetowej na poziomie 26%, dynamika wzrostu +25,8% – e-mail marketing – 6% udziału na rynku reklamy internetowej, dynamika wzrostu +17,5%).
  • Retargetowanie (ponowne docieranie do użytkownika, który wcześniej poszukiwał pewnego typu informacji).
  • Targetowanie behawioralne (celem jest dotarcie do użytkowników zachowujących się w określony sposób w globalnej sieci i wybierających określone witryny – często zupełnie odmienne, niż to wynika z analiz socjologicznych czy demograficznych).

Koszty reklamy internetowej:

Na świecie – według raportu AdStandard – Internet jest drugim po telewizji najważniejszym medium pod względem wartości budżetów reklamowych (12,7% wydatków na reklamę ogółem). W Polsce udział Internetu w rynku reklamowym osiągnął  poziom zbliżony do światowego w 2010 roku. Największe budżety na Internet przeznaczane są wciąż przez branżę finansową (13%) oraz telekomunikacyjną (9-10%).

Zarabianie na reklamie internetowej:

  • Samodzielne pozyskiwanie reklamodawców (rozsyłanie prezentacji oferty i negocjowanie umów oraz wystawianie faktur).
  • Korzystanie z usług sieci reklamowej (sieci reklamowe wymagają podpisania umowy na wyłączność, która uniemożliwia zawierania umów poza nią oraz pobierają prowizję).
  • Automatyczne systemy reklamy (rejestracja w danym systemie reklamy, wybór miejsca na swojej stronie, gdzie mogą wyświetlać się reklamy i czekać, aż znajdą się chętni do jej zamieszczenia).

Linki sponsorowane – warto czy nie warto?

Linki sponsorowane to dobra, ale stosunkowo droga inwestycja zarówno dla znanych już firm, jak i wchodzących dopiero na rynek. Link to odnośnik odwołujący do innej strony internetowej. Link ten i jego opis ma zachęcać internautę do kliknięcia i zaglądnięcie do niej. Niesamowicie ważne jest użycie odpowiednich kolorów. Powinny one współgrać z logo reklamowanej firmy. Na stronie powinny odznaczać się kolorystycznie linki już przejrzane od tych, których użytkownik jeszcze nie przejrzał. Pozwala to na zwrócenie uwagi właśnie na nich i ułatwia poruszanie się po stronie.

Najlepiej żeby link sponsorowany był umieszczony w pierwszej, górnej połowie strony  (można targować się z firmą reklamową o miejsce umieszczenia linku). Reklamy umieszczone na dole są traktowane jako spamerskie i mniej ważne.

Marketing szeptany bez spamu

  • Amplifying internetowy to zatrudnianie osoby i płacenie jej za pozytywne wypowiedzi na forach internetowych. Jest ogólnie uznawany za nieuczciwą praktykę rynkową (często na różnych na forach można zaobserwować wzburzone głosy, gdy ktoś wspomni o jakimś konkretnym produkcie a zwłaszcza wyczuje, że jest podejrzanie za dużo pozytywnych opinii).
  • Community marketing –  zrzeszanie grup użytkowników a zwłaszcza niszowych społeczności, które podzielają zainteresowania reklamowaną marką (serwisy Web 2.0). Zamiast spamować naszych klientów możemy znaleźć przekonanych zwolenników naszych produktów tzw. ewangelistów marki, którzy sami będą zachwalali ją innym klientom. Zadaniem moderatora danego forum jest skierowanie rozmowy na odpowiedni tor, a kiedy rozmowa jest na odpowiednim obszarze tematycznym, ewangeliści marki sami z siebie zrobią swoje.
  • Brand bloging – prowadzenie własnego blogu, dzięki któremu kształtujemy odpowiedni wizerunek firmy czy marki. Proponując ciekawe tematy stajemy się ekspertami i przyciągamy potencjalnych klientów oraz dajemy im powody do dyskusji.
  • Marketing wirusowy – zarażanie konsumentów jakąś ciekawą ideą. Powszechnie wykorzystuje się „niby amatorskie”, śmieszne filmiki i zdjęcia, które po umieszczeniu, zaintrygowani użytkownicy Internetu rozsyłają do znajomych. Marketing wirusowy jest często wykorzystywany przez wielkie korporacje, co potwierdza skuteczność marketingu wirusowego.