E-commerce

Czy warto zainwestować w sklep internetowy?

Polski rynek sklepów internetowych rośnie w zatrważającym tempie. Z badań wynika, że Polacy coraz częściej kupują w internecie za pomocą urządzeń mobilnych (por. dane pochodzą z niedawno opublikowanego raportu z 2012 roku E-commerce w Polsce 2012 w oczach internautów).

72% – 74% internautów robi zakupy online

Internauci coraz częściej dokonują zakupów online (kilka razy w miesiącu)

25% osób twierdzi, że programy lojalnościowe mają wpływ na dokonanie ponownego zakupu w tym samym sklepie

Zalety sklepów internetowych

Korzyści dla klientów:

  • wygoda korzystania
  • możliwość dokonania zakupów towarów trudno dostępnych
  • większa możliwość wyboru – dostęp do aktualnych ofert z całego świata
  • dostęp non-stop (24h 7 dni w tygodniu)
  • konkurencyjne ceny towarów
  • klient kupuje jak ma na to ochotę, w każdej chwili może przerwać zakupy i wrócić do sklepu w innym terminie

Korzyści dla właścicieli sklepów:

  • łatwiejsze zarządzanie
  • handel non-stop
  • możliwość dotarcia do większej rzeszy klientów
  • nieograniczona liczba artykułów w sprzedaży
  • możliwość zbudowania bazy klientów, do których istnieje szybki dostęp
  • oszczędności związane z wynajmowaniem powierzchni sklepowej
  • oszczędności związane z personelem
  • likwidacja ogniw pośrednich dystrybucji (dla producentów posiadających sklepy internetowe)

 

Jakie oprogramowanie wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Wybór właściwego oprogramowania musi być przemyślaną decyzją ponieważ w przyszłości będzie ją trudno zmienić!

Wybór odpowiedniego oprogramowania dla sklepu internetowego nie jest łatwy. Każde z nich posiada swoje wady i zalety. To, co wydaje się być korzystne dla sklepów z dużymi obrotami, nie zawsze jest dobre dla początkujących e-handlowców. I odwrotnie. Jeżeli pojawiają się wątpliwości związane z tym jakie oprogramowanie wybrać, najlepiej zwrócić się o pomoc do specjalisty. Przedstawi on wszystkie wady i zalety poszczególnych rozwiązań, uwzględniając specyfikę firmy oraz doradzi, które rozwiązanie będzie najlepsze dla konkretnej firmy.

Oprogramowanie służące do tworzenia sklepów internetowych można podzielić na:

1. Oprogramowanie darmowe typu Open Source

Jedną z możliwości są darmowe platformy do prowadzenia sklepów internetowych, czyli oprogramowania na licencji Open Source. Darmowe oprogramowanie miało być jedną z form propagowania prowadzenia e-handlu pod hasłem „sklep dla każdego”. Ale czy faktycznie tak jest? Takie rozwiązania są bardzo atrakcyjne, ale tylko z pozoru. To, co ma być darmowe, w rzeczywistości jest tylko fikcją. Oprogramowanie na licencji Open Source w praktyce bezpłatne nie jest. Trzeba wykupić hosting, opłacić domenę, koniecznością jest także samodzielna konfiguracja oprogramowania. Firma decydująca się na tego rodzaju rozwiązanie, pozostaje również bez wsparcia technicznego. Wszelka pomoc oraz wdrażanie modyfikacji związanych z funkcjonalnością sklepu pozostaje w gestii firmy. Zachodzi konieczność zatrudnienia programisty lub zlecenie prac zewnętrznej firmie, a to wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów. Niewątpliwą zaletą takiego oprogramowania jest jego otwarty kod, dzięki czemu można dokonywać zmian w sklepie według potrzeb.

2. Oprogramowanie płatne w wersji pudełkowej

Kolejnym typem programu sklepowego jest płatne oprogramowanie w wersji pudełkowej. Jest to rozwiązanie, które polega na wykupieniu dożywotniej licencji sklepu internetowego. W praktyce wersja pudełkowa ma podobne wady i zalety co sklep w wersji darmowej. Przewaga rozwiązania płatnego przejawia się w darmowym wsparciu technicznym producenta oprogramowania (choć nie jest to regułą), teoretycznie – funkcjonalności takiego sklepu są bardziej dostosowane do specyfiki polskiego rynku. Jeśli firma nie ma nietypowych wymagań co do funkcjonalności sklepu, to taka wersja powinna w pełni wystarczyć. W przeciwnym wypadku firma zmuszona będzie do wprowadzenia zmian w kodzie oprogramowania we własnym zakresie, bądź liczyć, że w nowej wersji sklepu jego producent doda potrzebne funkcje.

3. Oprogramowanie w wersji abonamentowej (SaaS)

SaaS (Software as a Service) – oprogramowanie oparte na abonamencie albo innymi słowy – dzierżawa oprogramowania. Dla firmy oznacza to, że otrzymuje ona narzędzie do prowadzenia sklepu internetowego posiadające komplet funkcjonalności. Najważniejszą zaletą oprogramowania SaaS jest brak konieczności ponoszenia jednorazowej wysokiej opłaty. Nie trzeba samodzielnie instalować sklepu – wykona to za nas usługodawca. Oprogramowanie jest systematycznie uaktualniane, z czego firma może korzystać w ramach abonamentu. Usługodawca ponadto udostępnia pomoc techniczną, co jest istotne, gdy pojawiają się problemy z serwisem. Minusem takiego oprogramowania może być jednak uzależnienie rozwoju funkcjonalności oprogramowania od dostawcy. Firma nie ma możliwości samodzielnego wprowadzania modyfikacji. Chyba, że oprogramowanie udostępnia API, co pozwala na dodawanie do sklepu potrzebnych funkcjonalności. Innym rodzajem rozliczenia za korzystanie z oprogramowania sklepowego w wersji SaaS jest płacenie prowizji za sprzedane produkty, zamiast miesięcznego abonamentu. Jest to korzystne rozwiązanie dla tych firm, które nie chcą ponosić kosztów oprogramowania w przypadku, gdy nie sprzedają. Z drugiej strony – jeśli sprzedaż będzie wysoka, to koszty takiego rozwiązania mogą być znacznie wyższe niż miesięczny abonament. Oprogramowanie sklepu internetowego oparte na modelu prowizyjnym nie jest korzystne także wtedy, gdy sprzedaż odbywa się na niskich marżach.