Consulting IT

Bardzo ważnym i kluczowym elementem, jaki ma znaczenie w kwestii tego czy warto jest zająć się reklamowaniem własnej firmy – jest próba odpowiedzenia sobie na kilka banalnie prostych pytań:

  1. Czy każdy potencjalny klient, który może wejść na państwa stronę zna wyszukiwarki internetowe takie jak Google?
  2. Czy każdy potencjalny klient, który szuka produktów lub usług, które oferuje Państwa firma zna waszą nazwę, adres strony internetowej czy może ją stosunkowo łatwo znaleźć?
  3. Czy jeśli Państwa strona znalazłaby się na szczycie wyszukiwań na zapytania związane z Waszą działalnością zwiększyłyby się jej dochody?

Jeśli odpowiedzieliście Państwo na postawione pytania TAK – znaczy to, że pozycjonowanie jest idealnym rozwiązaniem dla Państwa firmy, które znacząco zwiększy dochody jakie można osiągnąć prowadząc firmę.

Jeśli odpowiedzą sobie Państwo NIE – to potrzebny jest szerszy zakres działania reklamowego!

Magia pierwszego wrażenia dla wizerunku firmy

Wiadomo doskonale, że w kontaktach biznesowych pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Niezwykle ważny jest wygląd siedziby firmy, który nie tylko świadczy o samej firmie, ale również o tym, jak firma może w przyszłości dbać  o interesy klientów.

Klient, który uśmiecha się od ucha do ucha zaraz po wejściu do firmy na widok tego, co widzi, to połowa sukcesu. Druga połowa, to jakość tego co oferujemy oraz oczywiście profesjonalna obsługa. Jeśli po wejściu do firmy stwierdzi, że ma do czynienia z amatorami, to nie powierzy nam na pewno pieniędzy, które mógłby u nas zainwestować oraz po wymianie grzecznościowych formułek, odejdzie zniesmaczony.

Profesjonalny wizerunek firmy

Pracownik pierwszego kontaktu powinien wytworzyć u klienta pozytywne emocje. Rolę tę zwykle pełni sekretarka. Kilka słów zamienionych z klientem czekającym na przyjęcie przez szefa może pomóc wiele. Dzięki miłemu a zarazem profesjonalnemu zachowaniu sekretarki, klient doceni szefa i wartość firmy. Aby mieć dobrze przeszkolony personel  z zakresu savoir vivere można poprosić o audyt firmę specjalistyczną lub nawet zdecydować się na zestaw szkoleń dla kadry. Szkolenia z etyki biznesu uczą, jak skutecznie i zgodnie z normami etycznymi zmieniać i kształtować wizerunek naszej firmy.

Wchodzący do siedziby firmy klient powinien odczuć, że przychodzi do miejsca pracy, ale w którym jest miejsce na chwilę odpoczynku, luzu i rozmowę. Klient przede wszystkim powinien mieć gdzie powiesić płaszcz, gdzie usiąść a co najważniejsze, do kogo się odezwać. Pozostawienie klienta samego na dłuższy okres powoduje, że zaczyna się on z nudów rozglądać się i myśleć nad tym, czy miejsce w którym się znajduje na pewno jest tym, w którym chce się znajdować. – Proponując naszemu gościowi coś do picia, dobrze jest, jeśli wspomnimy, ze sami również napijemy się kawy lub herbaty. Szybkie i mało przyjemne zapytanie „Kawy, herbaty?”, które zazwyczaj wypowiadamy stwarzając wrażenie pośpiechu , sprawia, że nasz klient z grzeczności po prostu odmawia. A przecież ważne jest żeby porozmawiać w miłej atmosferze. Magia miłej rozmowy przy kawie, najczęściej kończy się dobrym interesem.

Co niszczy magię pierwszego wrażenia?

Zdecydowanie złe wrażenie sprawia brak miejsca parkingowego (potencjalny klient najzwyklej na świecie odjedzie, rezygnując ze złożenia nam zapowiedzianej wizyty). Dużą przeszkodą w zdobyciu zaufania ze strony klienta może stanowić problem ze znalezieniem adresu siedziby firmy czy przedsiębiorstwa. Magię spotkania może zniszczyć zwykły nieporządek na biurku. Klient zobaczywszy bałagan pomyśli sobie, że firma cała jest taka, jak się prezentuje biurko i swojej przyszłości w rękach pracowników firmy nie zostawi.

Agencje reklamowe

Agencje reklamowe stają się coraz bardziej popularne na polskim rynku. Popyt na tego rodzaju przedsiębiorstwa stale rośnie, a zakres ich działań jest coraz większy. Większość firm wciąż stawia na standardową reklamę, która powinna trafić do wyznaczonej grupy docelowej pochłaniając przy tym ogromne sumy pieniężne.

Firmy i przedsiębiorstwa masowo wykupują reklamy, aby zachęcić oraz przekonać konsumentów i odbiorców do swoich produktów. Dlatego udział agencji reklamowych na polskim rynku jest wciąż bardzo ważny i możemy być pewni, że w najbliższym czasie nie spadnie. Jednak agencji jest coraz więcej, przez co coraz trudniej przekonać do siebie oraz zdobyć nowego klienta.

Gdy przedsiębiorca zdecyduje się założyć agencję reklamową to w pierwszej kolejności powinien zatrudnić odpowiedni i wykwalifikowany personel. W agencjach reklamowych dominują osoby młode, uodpornione na stres. W dużych agencjach liczba osób pracujących może sięgać nawet kilkadziesiąt. Jednak, gdy nasz budżet nie pozwala na stworzenie dużej agencji, przede wszystkim powinniśmy skupić się na zatrudnieniu dobrego grafika, który będzie tworzył dla nas projekty pod konkretnego klienta. Ważne będzie także zatrudnienie osoby odpowiedzialnej za marketing oraz tworzenie strategii. Plusem małych agencji jest to, że w porównaniu z dużymi pracują one szybciej oraz sprawniej i, co najważniejsze dla klienta, taniej.

Bezpośrednie pozyskiwanie klienta

Głównym celem efektywnej działalności firmy jest bezpośrednie nawiązywanie kontaktów z potencjalnymi klientami, tzw. rozpoznawalność, bo jej głównym zamierzeniem jest nie tyle sprzedaż bezpośrednia, ale nawiązywanie relacji z innymi osobami i zadzierzgnięcie współpracy. Jest to szczególnie istotne w usługach B2B (business to business: księgowość, pomoc informatyczna, handel). Uczynienie swojej firmy widoczną na rynku to połowa sukcesu – a utrzymanie relacji z potencjalnymi klientami to pełnia sukcesu.

  1. Co dokładnie jestem w stanie jako firma dostarczyć klientowi (co on zyska).
  2. Wyselekcjonowanie osób i firm mogących być zainteresowanymi (lista osób i firm).
  3. Skontaktowanie się osobiste z każdą z osób i firm.

Podstawowe warunki nawiązywania kontaktów z potencjalnymi klientami:

  • Przygotowanie gruntu: musimy posiadać podstawową wiedzę o potencjalnym kliencie, aby mu zaprezentować zalety naszej firmy.
  • Staranne zaplanowanie wizyty (przyjść punktualnie, wyglądać elegancko oraz jasno formułować myśli (szanujmy czas kontrahenta).
  • Zdobyć sympatię klienta. Agresywne przekonywanie klienta zmniejsza nasze szanse (bardzo rzadko konkretne rozstrzygnięcia zapadają na pierwszym spotkaniu). Trzeba pokazać, że jesteśmy stabilną i poważną firmą oraz mamy ciekawą ofertę.
  • Zostawienie informacji kontaktowych: wizytówki – kilka groszy za sztukę, broszur z ofertą – do kilku złotych w zależności od jej złożoności.

Public Relations

Obecnie coraz więcej firm decyduje się na zatrudnienie pracowników wyspecjalizowanych w zarządzaniu komunikacją Public Relations. PR jest bardziej skuteczny niż reklama, bo jest mniej nachalny i przez to jest bardziej wiarygodny. Ludzie na każdym kroku zarzucani są przez różnego rodzaju reklamy i dlatego reklama traktowana jest często jako cyniczna. W czasach niepewności public relations sprawdza się doskonale. Dzięki regularnym długotrwałym działaniom opartym na rzetelnej komunikacji, wspierany jest skutecznie proces budowania renomy i pozycji firmy na rynku (Times Square Public Relations).

Dziedziny aktywności PR:

  • stosunki z prasą (media relations)
  • nadawanie rozgłosu produktowi
  • komunikacja przedsiębiorstwa z otoczeniem
  • lobbying (kontakty z członkami ciał ustawodawczych i urzędników państwowych nakłaniające do określonych rozwiązań prawnych i administracyjnych)
  • doradztwo w kwestii społecznego funkcjonowania i image’u

Cechy skutecznej Public Relations:

  • wysoka wiarygodność – ogólne wiadomości wydają się odbiorcom bardziej autentyczne i godne zaufania niż reklama
  • zaskoczenie – działanie public relations może dotrzeć do wielu klientów unikających reklamy
  • wyróżnienie – PR pozwala wyróżnić firmę lub produkt